loading...
akhbar tecnolozh11
saqar بازدید : 30 یکشنبه 10 اسفند 1399 نظرات (0)

در زیرساخت‌های مجازی سازی دسکتاپ یا همان VDI اصطلاح zero client بسیار باره استفاده پیمان می‌گیرد. این دستگاه‌های مشکل افزاری کوچک، مفید و بی راز و صدا در سازمان‌ها و شرکت‌هایی که قصد مهار هزینه‌ها را دارند بسیار کاربردی است به طوری که برندهای مطرح جهان اقدام به تولید و عرضه گونه ها آنها نموده‌اند. در این نوشتار کوشش داریم زیرو کلاینت چیست در باره زیرو کلاینت‌ها و مزایا و معایب آنها مطالبی را ارائه دهیم.

 

زیرو کلاینت دستگاه سخت افزاری کوچکی است. به کارگیری Zero کلاینت‌ها سبب کاهش هزینه‌های جاری می‌شود، مصرف برق را کم میکند، فضای اقلیت نسبت به یک رایانه اشغال می‌کند، صدا و نویزی ندارد و امنیت بالایی را فراهم میکند. زیرو کلاینت‌ها سرعت بوت زیاد بالایی داشته و تیم IT جهت نگهداری و سرویس این دستگاه‌ها بیچارگی به صرف زمان زیادی ندارد.

 

Zero Client چیست؟

همان‌طور که اشاره شد Zero Client قطعه‌ای حقیر مشکل افزاری است که پروسسوری لاغر به به اتفاق مموری با سایزی کوچک (RAM) اجزای آن را شامل می‌شوند. در درون زیروکلاینت چیپی قرار گرفته که شامل Firmware یا فریموری سبک است. این چیپ ورودی‌های کیبورد و موس را گرفتن کرده و برای سرور ارسال می‌کند. همچنین دیتاهای دریافت شده از سرور را نمایش می‌دهد. پردازش‌های زیرو کلاینت روی سرور انجام می‌گیرد.

 

سیستم عامل باره استفاده کاربر به به اتفاق برنامه‌های درنظر گرفته شده و تمام اطلاعات  باره احتیاج بر روی سرورهای مستقر در دیتاسنتر قرار دارد و کاربر از راه زیرو کلاینت به دسکتاپ خویش متصل می‌شود. با این سناریو کاربر به صورت راستین در حال به کارگیری سیستم عامل و برنامه‌ها است و هیچ تغییر ملموسی نسبت به یک PC را حس نخواهد کرد.

 

زیرو کلاینت ها فضای ذخیره‌سازی درونی و قابلیت‌های پردازشی را ندارند. تمام کارها روی سرور ذخیره می‌شود  و مدیریت اصلی با متخصص‌های IT است. قابلیت‌های گرافیکی و حمایت از پروتکل‌های ارتباطی در Zero Client ها زیاد مهم و حائز اهمیت است.

 

زیرو کلاینت ها از لحاظ اندازه پایین یک کیلوگرم وزن دارند و در نزدیک ۱۷ سانتی‌متر بلندی و کمتر از ۵ سانتی‌متر پهنا دارند. پورت‌های DVI و Display و HDMI و USB و میکروفون، خروجی صدا و کارت شبکه برای زیرو کلاینت ها درنظر گرفته شده است.

 

زیرو کلاینت چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

همچنین به چهره سفارشی شده می‌توان از کارت وایرلس روی این دستگاه‌ها بهره‌گیری کرد. برخی از زیروکلاینت ها برای محیط‌های VMware، Citrix و RDP مایکروسافت طراحی می‌شوند. البته نباید فراموش کرد که امکان تغییر کاربری با بروزرسانی فریمور دستگاه هستی دارد.

 

کاربرد زیرو کلاینت

همان طور که گفته شد از کاربردهای Zero Client در زیرساخت‌های مجازی سازی دسکتاپ یا VDI است و در پیاده سازی و راه اندازی بستر VDI متعلق به کاربرد می‌شود. دستگاه‌های متعددی برای پیوندیدن و به کارگیری دسکتاپ‌های مجازی و برنامه‌ها مورد کاربرد قرار می‌گیرند.

 

در سازمان‌هایی که مهار هزینه‌ها امری مهم محسوب می‌شود زیرو کلاینت ها به دلیل قیمت مقرون‌به‌صرفه و مصرف کم برق که دارند، زیاد کاربردی خواهند بود. وانگهی به انگیزه داشتن امنیت بالا و اشغال فضای مختصر برای شرکت‌های حقیر بسیار کاربردی هستند. در بسترهایی که یگانه از انواع روش‌های VDI راه‌اندازی شده است گزینش زیرو کلاینت‌ها بسیار منطقی است.

 

پیشنهاد مطالعهدانلود کتاب مجازی سازی دسکتاپ با Horizon Veiw 7

امنیت در Zero Client

در Zero کلاینت ها سطح فوقانی از امنیت استوار شده است. زیرا تهدیدات بالقوه‌ای که در کامپیوترهای معمولی وجود دارد در این سخت ادوات دیده نمی‌شود. به علت عدم هستی فضای ذخیره‌سازی داخلی امکان دانلود و اجرای فایل‌های ویرانگر وجود ندارد، سیستم ویروسی نمی‌شود، دسترسی‌های غیرمجاز شدنی نیست، هیچ برنامه‌ای به چهره نهان اجرا نمی‌شود و با هر بار ریستارت زیروکلاینت کل چیز به حالت اول مفتوح می‌گردد. وانگهی  سررسید بوت یک زیرو کلاینت کمتر از ۲۰ ثانیه است.

 

اندازه زیرو کلاینت در مقایسه با کف دست

مزایای زیروکلاینت

در این قسمت، مزایای Zero Client ها را دسته‌بندی می‌کنیم:

 

هزینه‌های خرید و راه اندازی زیروکلاینت‌ از رایانه شخصی، لپ تاپ و Thin کلاینت پایین‌تر است.

راه اندازی و مدیریت Zero Client ها زیاد ساده است.

سرعت بوت بالایی دارند.

اجزای جدا امکان پذیر در این دستگاه هستی نداشته و  نزدیک  از یک سخت اسباب الکترونیکی واحد تشکیل شده است.

مصرف برق زیاد پایینی دارند.

در زیروکلاینت‌ها اطلاعاتی نگهداری نمی‌شود.

نیاز به تعمیر و حفاظت مداوم ندارند.

بدون صدا و برپایی نویز شغل می‌کنند.

خطر دزدی این قطعات سخت افزاری بسیار ذیل است.

معایب زیروکلاینت

در این قسمت، معایب Zero Client ها را دسته‌بندی می‌کنیم:

در بسیاری از موارد، پیوست همزمان دو مانیتور به آنها سبب ایجاد خطا شده و کارکرد درستی ندارند.

کارایی و در دسترس پذیری زیروکلاینت‌ها وابسته به اتصالشان به شبکه است. در صورت قطعی شبکه امکان انجام هیچ کاری هستی ندارد.

راه اندازی و به کارگیری برنامه‌های ارتباطی مثل اسکایپ در این دشوار ابزارها مشکل و پیچیده است.

نوع طراحی و ساخت Zero کلاینت ها طوری است که امکان تعمیرات در آنها وجود نداشته و یا صرفه اقتصادی ندارد.

ممکن است بعضی از پروتکل‌های ارتباطی را پشتیبانی نکنند.

مقایسه سیستم‌های دسکتاپی با Zero کلاینت ها

دو تفاوت مهم زیرو کلاینت ها با دیگر سخت افزارهای رایج عبارتند از:

 

سیستم عامل خاصی برای Zero Client ها در عقیده گرفته نشده است.

زیرو کلاینت ها فاقد فضای ذخیره‌سازی درونی هستند.

مقایسه سیستم‌های دسکتاپ قدیمی با Zero کلاینت ها کاملا اشتباه است زیرا از اصل و بنیاد تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. برای مثال PCها سیستم‌عاملی مخصوص به خویش دارند که در زیرو کلاینت چنین چیزی را گواه نخواهیم بود.

 

تجربه ثابت کرده است که Zero کلاینت‌ها جایگزین مناسبی برای لپ‌تاپ‌ها، تبلت‌ها و پی‌سی‌ها نیستند.

 

Zero Client اچ پی را در این تصویر می بینید.

پیشنهاد مطالعهتین کلاینت ها در مجازی سازی

مقایسه Thin Client و Zero client

در عقیده داشته باشید که Thin کلاینت ها متفاوت از زیرو کلاینت ها بوده و در تقسیم بندی متفاوتی قرار می‌گیرند که در مقاله‌های آینده در باره این مشکل ادوات نیز گفتگو خواهیم کرد تنها توجه داشته باشید که مهمترین فرق تین کلاینت و زیرو کلاینت این است که Thin کلاینت ها سیستم عامل مخصوص خود را دارند. در تین کلاینت برخلاف زیرو کلاینت، فضای ذخیره‌سازی درونی برای آنها درنظر گرفته شده و نرم افزارهایی بر روی این دستگاه‌ها نصب می‌شود که بر پای بست، تقاضا کاربر سفارشی‌سازی شده است. پردازنده به کار گرفته شده برای زیرو کلاینت‌ها طوری طراحی شده الی منحصرا پروتکل‌های ارتباطی همانند PCoIP و Blast Extreme و RDP و … را پردازش کند. درباره پروتکل های PCoIP و Blast Extreme و RDP می‌توانید در مقاله “پروتکل های ارتباطی در VDI و VMware Horizon View” اغلب بخوانید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 185
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 24
  • آی پی دیروز : 45
  • بازدید امروز : 36
  • باردید دیروز : 72
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 301
  • بازدید ماه : 915
  • بازدید سال : 3,935
  • بازدید کلی : 12,494